Slutningen af lederskab: At lade tingene ske

Resumé: Forfatteren anfører, at lederne får virkelig store resultater ikke når de har magt over mennesker ved at gøre ting til at ske, men når de har magten hos mennesker ved at lade tingene ske. Han giver tre specifikke måder at opnå dette.

Årtier siden, oplevet en nu berømt orkester leder, lige er startet ud som assistent, et definerende øjeblik, som vil forme sin fremtid. Han øve Cleveland Orchestra i en Chopin-klaverkoncert. Han minder om, “en Obo solo gik over mig som en slags flodbølge. Jeg tænkte, «Intet kunne gøre, mere smuk.» Og det skete, lige fra oboisten. Det var ikke fordi jeg gjorde noget.”

Han havde ramt på en kraftfuld princippet om udførelse, der ville komme til at informere hans stil; og i at læse om det, jeg indså, det er også en kraftig, men sjældent indså ledelse princippet at informere din karriere. Det er et princip, som hvis manifesteret dagligt vil gøre dig en dramatisk mere effektiv leder. Og det er et princip, som opfordrer til slutningen af lederskab, som det har været almindeligt kendt.

Princippet er: de bedste resultater kommer ikke fra hvad du gøre ske men fra hvad du Lad ske.

Det kan synes som en enkel, hvis ikke forsimplede, koncept. Hvorfor er det så vigtigt, og hvorfor det kræver noget så tilsyneladende formasteligt som slutningen af lederskab?

Lad os først se på ordet og begrebet lederskab. “Lederskab” kommer fra en oldnordisk ord der betyder “at gøre gå.” Problemet er, folk misforstår hvem gør hvad gå.

Den ortodokse opfattelse af ledelse er, at lederen gør tingene gå ved at lede mennesker og ressourcer hen imod bestemte mål. Men inden for rammerne af dette princip, savner dette synspunkt, hvad godt lederskab handler om.

Høring i flere årtier med lederne af alle rækker og funktioner i top virksomheder over hele verden, har jeg set, hvilke store ting kan ske, når lederen lader dem ske.

I et nyligt interview bemærkede dirigenten at ledere kan styre en ydelse kun til en vis grad, og de går galt, hvis de ønsker at styre det yderligere. Han siger: “du skal give plads til muligheden for, at genier i orkestret vil bringe dig ting du ikke kan lære dem. I øvelokalet, jeg forsøger at forlade det under Krydsegenskaber det ned, fordi hvis det er dingler, du kan høre det hele vejen igennem. Du kan høre dirigenten, siger, “Gøre det på denne måde.” Og jeg ønsker ikke at. Jeg ønsker at føle de absorberes det, og de spiller det til dig, som om de var en stor kammer gruppe. Og når de kommer i nærheden af det, det virker som en succes for mig.”

For at tage dette princip i dine daglige aktiviteter som leder, har disse tre ting.

1. Skift dine antagelser. Dirigenten, inspireret af oboist, ændret sin grundlæggende antagelser om hvordan man kan bringe bedste frem i et orkester. Så bør du som leder, princip, ændre dine antagelser om hvordan du forholder dig til folk for at få resultater. Din tillid til deres evner overtrumfer dine evner i næsten alle tilfælde.

Abraham Lincoln beskrev denne sandhed i en anden måde: “Du kan ikke bygge karakter og mod ved at tage væk en mands uafhængighed og initiativ.”

Jeg taler ikke om en simpel ændring i sindet sæt; for at opnå ske gode resultater ved at lade tingene, du bør gennemgå en transformation af din bevidsthed så bredt og dybt, at det animerer dine aktiviteter gennem hele din karriere. Når du kommer til at forstå din ledelse ikke bare om overbevisende eller at overtale folk til at handle på bestemte måder at hjælpe dem med at bringe bedste frem i sig selv, vil du gøre store fremskridt i din effektivitet.

2. være stringent. Lige som dirigent havde at arbejde med højt kvalificerede og disciplineret musikere, kan ikke du anvende dette princip til ufaglærte, udisciplineret mennesker. At bringe bedste frem i mennesker ved at lade tingene ske indebærer, hos alle involverede, hårdt arbejde, tydelig kommunikation, dyrkning af jobfærdigheder og en dedikation til praktiske processer.

For eksempel, i mere end 20 år, jeg har undervist ledere på alle niveauer og funktioner i top selskaber over hele verden en praktisk proces, der kaldes ledelse taler. (Min hjemmeside viser mere om det). Tale hjælper ledere ikke til rækkefølgen folk til at gøre ting, men har dem ønsker at gøre tingene. Der ønsker at er omdrejningspunkt for at få gode resultater ved at lade tingene ske.

3. være resultatorienteret. Dirigenten forstået ydeevnen ikke var for hans ego eller musikere, men for publikum. Det er et åbenlyst indlysende punkt, men mange ledere, mærkeligt nok gå glip af dette punkt. Ligesom dirigenter, der er i “Krydsegenskaber det”, fokuserer disse ledere på cementere deres magt på bekostning af frigiver den større magt iboende i de mennesker, de fører.

Der er kun én grund til at lade tingene ske kan virkelig være en trompet opfordring til at afslutte dit engagement at ortodokse lederskab: det bliver resultater. I virkeligheden, hvis kravet ikke er at hjælpe dig med at få langt bedre resultater end nogensinde før, ikke følge opfordringen; opklæbe hos de gamle ledelse metoder.

Mind dig, hvis du besvarer opkaldet, ved at sætte en stopper for ortodoksi ikke kan ske på én gang. Bestræbelse kan foretages mange gange dagligt for resten af din karriere. Du vil ofte mislykkes. Men holde forsøger. Mislykkes frem, ikke bedre.

Klart, denne fremgangsmåde er ikke for hver leder, men når det er frugter bliver indlysende, det kan vise sig for at være en færdighed, de fleste ledere vil bestræbe sig på at mestre. Og af sådanne beherskelse, som dirigent som unge assistent, vil du komme til at forme din fremtid gennem virkelig smukke øjeblikke, at opnår flere resultater.

2006 © Filson Leadership Group, Inc. Alle rettigheder forbeholdes.

TILLADELSE til GENUDGIV: Denne artikel kan genudgives i nyhedsbreve og på websteder omhandlet attribution er forfatteren, og det ser ud med den medfølgende copyright, ressource boks og levende websted link. E-mail meddelelse om hensigt om at offentliggøre er værdsat men ikke påkrævet: mail til: brent@actionleadership.com


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *